Semana 1

12 februari 2017 - Granada, Spanje

Holaaaa,

Ja ja jullie zijn allemaal alweer een week van mij verlost, tijd gaat snel he! Van tevoren wist ik niet zeker of ik een blog bij zou gaan houden of niet, maar ik ga mijn best doen. Het is toch wel een handige manier om iedereen op de hoogte te houden van mijn verblijf en ik heb alweer een hoop meegemaakt.

Laat ik beginnen bij het begin. Zondagochtend vertrokken Joost en ik samen richting het vliegveld van Eindhoven en heb ik thuis afscheid genomen van papa, mama en uiteindelijk ook Eline die in haar pyjama kwam aangesneld. Aangekomen op het vliegveld kon ik zelf mijn koffer inchecken, super grappig systeem en hebben Joost en ik nog koffie gedronken bij Starbucks en niet lang daarna moest ik al richting de douane... en was het moment van afscheid ineens daar, dat was wel even een moeilijk momentje :( . Vervolgens door douane gelopen, waar ik achteraf gezien stiekem vloeistof doorheen heb gesmokkeld, oeps haha… en voor ik het weet zat ik al in het vliegtuig. De vlucht was verder goed verlopen alleen was er tijdens de landing best wat turbulentie. Om half 2 was ik geland en nadat ik mijn koffer had opgehaald moest ik wachten op de bus naar Granada, want die ging helaas pas om 4 uur. Rond 6 uur was ik in Granada en met een bus gegaan richting mijn nieuwe onderkomen. Heel de bus zat volgepropt met mensen en hun koffers wat voor en chagrijnige buschauffeur zorgde, welkom in Granada. Vervolgens moest ik klein stukje lopen naar het appartement waar ik werd ontvangen door de huisbaas en een aantal huisgenootjes. Ik heb een kamertje met een tweepersoonsbed, bureau, kast en kacheltje in een appartement wat ik deel met andere studenten midden in het centrum. Ik deel het appartement met een jongen en meisje uit Italië, een meisje uit Spanje, een jongen uit het Franse deel van België en een jongen uit Ierland, maar hij gaat aan het einde van de maand verhuizen. Het appartement heeft een gezamenlijk woon- en eetkamer met keukentje en een minibalkon, allemaal prima. Na me een klein beetje geïnstalleerd te hebben op mijn kamer en wat gekletst te hebben met mijn huisgenootjes, had ik flink wat honger en ben ik wat bocadillos gaan eten bij 100montaditos, nomnom. Terug in mijn kamertje snel mijn bedje ingedoken, want ik was behoorlijk moe.

Iets super leuks over mijn kamer, ik ben aan deze kamer gekomen, omdat een vriendinnetje van een klasgenootje, volg je het nog, in de kamer waar ik nu zat verbleef tot 1 februari. Ze had een lieve welkomsbrief voor me achtergelaten en een plank vol met lekker eten waaronder Nederlandse producten als pindakaas, hagelslag en drop!

Maandagochtend ben ik samen met een van mijn tijdelijke huisgenootjes, Giorgia, een meisje uit Italië, boodschappen gaan doen en daarna ben ik naar de Vodafone winkel gegaan en heb ik een Spaanse simkaart gekocht waardoor ik nu te bereiken ben in Spanje en hier internet heb. Hierna ben langs het toeristenbureau geweest. 's Middags ben ik de stad gaan verkennen en voornamelijk el Albaicin, de oude Moorse wijk van Granada gelegen op de heuvel tegenover het Alhambra dat bestaat uit een doolhof van vele typische smalle straatjes en pleintjes en witgekalkte huizen. Heerlijk om hier in rond te struinen. Halverwege de wandeling werd ik getrakteerd op een prachtige uitzicht op het Alhambra en de Sierra Nevada, met sneeuw! Hier heb ik lekker in het zonnetje gezeten en genoten.

Dinsdag stonden er twee bijeenkomsten op de planning, een algemene en eentje van mijn faculteit Filosofía y Letras. De eerste bijeenkomst bevatte heel veel informatie, maar op zich wel nuttig. De tweede bijeenkomst was wat specifieker en ging over de inschrijfprocedure van de vakken. Tijdens de bijeenkomst hadden ze het over een mail die je zou hebben moet ontvangen om je vakken te kunnen reserveren, maar ik had deze mail helemaal niet gehad. Toen ik dat hoorde wist ik dat het mis was. De voorlichting werd gehouden door de vice-decaan en na de voorlichting ging ik naar hem toe en toen bleek dus dat ik de mail had moeten ontvangen en dat ik volgende week even bij hem langs moet komen. Terug thuis heb ik meteen Fontys gemaild over de situatie en morgen ga ik langs bij een kantoor voor buitenlandse studenten.

Verder heb ik besloten er me op dat moment niet te druk over te maken, want kon er toch niks aan doen op dat moment, dus heb ik maar wat leuks gedaan die middag. Zo was er een proef zumba les en dat was echt leuk, daar heb ik ook een meisje uit Oostenrijk ontmoet en met haar had ik afgesproken om 's avonds naar een tapasavond te gaan. Om 9 uur moesten we verzamelen op een plein en daar zag ik dat meisje weer, Isabel, en ontmoette ik ook een meisje uit Denemarken, Anne. Rond half 10 liepen we richting het restaurant en daar zat ik met een groep van 8 mensen aan een tafel en kregen we een twee borden met drie verschillende paella's, echt super lekker en gelukkig kregen we ook een tweede ronde van deze lekkere tapas. Ondertussen veel gekletst met de verschillende studenten, een geslaagde avond.

De volgende dag ben ik langsgegaan bij het kantoor en daar kon ik gelukkig meteen terecht. Uit het gesprek is toen gebleken dat het inderdaad mis is gegaan en ik weet ook waar het mis is gegaan, namelijk al helemaal aan het begin. In het begin heeft Fontys namelijk een mail gestuurd naar de universiteit van Granada om mij te nomineren als Erasmus student. In eerste instantie kreeg ik geen reactie, dus dat aangegeven bij Fontys. Fontys heeft toen nogmaals gemaild en toen kregen we de reactie dat dit het verkeerde mailadres is. Toen een mail naar het goede adres gestuurd en weer kregen we geen reactie. Ondertussen begon toen ook de tijd te dringen voor het nomineren, maar na nog een mail kregen we eindelijk reactie. Die reactie was dat we eigenlijk al te laat waren, maar dat ik een formulier moest invullen. Ondertussen zat ik zelf ook niet stil en was ik op internet gaan zoeken en hier had ik een online inschrijfprocedure gevonden, wat goed was dat ik dat had gedaan. Hier moest ik allemaal dingen invullen onder andere vakken, maar omdat het contact niet lekker liep en er onduidelijkheid was over vakken, had ik dit niet ingevuld. Achteraf gezien had ik dit dus wel moeten doen en dan had ik vakken kunnen reserveren, maar ja dat kon ik op dat moment niet weten. Daarnaast had ik ook nog een mail gehad dat er iets niet was gelukt, maar toen ik terugmailde heb ik hier ook weer geen reactie op gehad. Al met al een heel ingewikkeld verhaal waar ik niks aan kan doen, maar nu wel de dupe van ben, want het is nog maar afwachten welke vakken ik kan volgen. 24 februari heb ik pas de afspraak om me voor vakken in te schrijven en waar nog plek is kan ik me inschrijven, een vak wat ik wilde volgen kan in ieder geval niet, want dat zit vol. Maar goed vanaf maandag (morgen dus) ga ik wel gewoon naar vakken toe die ik wil volgen en we zien uiteindelijk wel wat het gaat worden.

Verder heb ik die week nog andere leuke dingen gedaan. Zo ben ik woensdag met een tour naar Carmen de los Mártires geweest, een park gelegen naast het Alhambra. Hier heb je super mooie tuinen en ook een prachtig uitzicht op de stad en het Alhambra. Samen met een jongen uit Colombia heb ik hier rondgelopen en net zoals met iedereen eigenlijk heel de tijd Spaans kunnen praten. Het leuke was dat hij architectuur studeert en me interessante dingen kon vertellen. Donderdag was er een tour naar Mirador San Miguel Alto, een van de hoogste uitzichtpunten van Granada waar je een prachtig uitzicht hebt over heel de stad. Hier was ik samen met Giorgia naar toe geweest. Die ook samen naar een tapas avond geweest die georganiseerd werd in een bar en daar lekker tapas gegeten en nog meer mensen ontmoet. Ook ben ik heel even naar een club geweest waar heerlijke Spaanse muziek gedraaid werd!!!

Vrijdag was het helaas een regenachtige dag en had ik niet echt zin om de deur uit te gaan, maar Anne vertelde dat ze meeging met een tour door het Albaicín en ik besloot om ook maar te gaan. Aan de ene kant had ik beter thuis kunnen blijven, want het was echt pokkenweer, net Nederland met de kou, regen en grijze lucht, maar aan de andere kant was er zo veel interessante informatie verteld dat het toch de moeite waard was. Thuis heb ik me opgewarmd onder de warme douche en klaargemaakt voor een avondje tapas en stappen. Samen met Giorgia, Anne en nog een Deens meisje zijn we naar een tapasrestaurant gegaan en hier hebben we heerlijke tapas op. Het leuke aan Granada is dat dit een van de weinige/ de enige stad is waar je nog een gratis tapas krijgt als je een drankje besteld. Vervolgens zijn we nog naar twee bars geweest en daarna zijn Giorgia en ik naar het feest gegaan. Het was een geslaagd avondje.

Het weekend was verder niet zo spannend, want helaas moest ik tijdens de eerste periode van mijn verblijf nog een vak uit Nederland volgen en daar heb ik dit weekend aan gewerkt. Helaas koste dit veel meer tijd dan ik zou willen. Zaterdag ben ik er nog wel even tussen uit gegaan, want samen met Giorgia ben ik lekker churros gaan eten, nomnom. Verder heb ik dit weekend nog gevideobeld met Joost en net nog even geskypt met papa en mama, alleen de verbinding was helaas niet zo goed.

Ondertussen vind ik dit verhaal alweer veel te lang, sorry hiervoor, maar ik heb alweer een hoop meegemaakt in een week. Vanavond ga ik in ieder geval op tijd slapen, want morgen begint om half 9 mijn eerste les...

Besos desde Granada,

Sanne

1. Chantal:
    17 februari 2017
    Wow wat kun jij je snel settelen en genieten van alles wat op je pad komt!! Een echte wereldreiziger, erg leuk om te lezen. Groetjes, op dit moment vanuit Lanzarote