Semana 13

7 mei 2017 - Granada, Spanje

Hola allemaal,

En weer is er een week voorbij, maar wel weer een leuke week! Mijn blog is dit keer eens wat eerder dan normaal, aangezien mijn ritme vandaag toch helemaal omgegooid is door een bezoekje aan de fería de abril (aprilfeesten) in Sevilla waar ik straks meer over ga vertellen, maar nu eerst bij het begin beginnen.

Maandag was het Dag van de Arbeid en dat is hier een officiële feestdag in Spanje wat betekent dat ik een dagje langer weekend had! Dat kwam goed uit, want ik kon wel een extra dagje gebruiken na het leuke weekend met Ymke en daarnaast had ik genoeg. Ondanks dat er gewerkt moest worden, heb ik een dag in het paradijs geleefd aangezien ik heel het rijk voor mij alleen had, heerlijk! ’s Middags is Giorgia nog langsgekomen en hebben we samen gestudeerd, maar dan ook echt hoor!

Na zo’n productief dagje had ik gehoopt lekker te kunnen slapen, maar dat was helaas niet het geval. Ik heb geen oog dicht gedaan die nacht en lag maar wat te liggen in mijn bed, beetje jammer aangezien slaap is wat ik hier meestal te kort kom. Zoals gewoonlijk begon de dinsdag weer met een lesje cultuur waarna ik ’s middags aan school heb gewerkt en schoon heb gemaakt. Weer een productief dagje die leuk werd afgesloten met een etentje met huisgenootjes met pannenkoeken, ik heb heerlijk lopen smullen!

Ondanks dat het vandaag in Granada een feestdag was, el Día de la Cruz waar ik straks meer over vertel, was het een gewone lesdag wat betekende dat ik een les Kunst en Lingüística had. Sinds vorige week zijn de lessen kunst echt een stuk interessanter geworden, omdat we nu veel meer focussen op hoe een bepaalde kunststroom zich in Spanje heeft geuit en voornamelijk in de architectuur wat ik het leukste onderdeel vind. ’s Middags had ik afgesproken met Giorgia voor el Día de la Cruz, oftewel Dag van het Kruis dat jaarlijks gevierd wordt op 3 mei in Granada. In heel Granada worden in patio’s, op pleinen en in etalages versierde kruizen en wordt de rest gedecoreerd met bloemen, fruit, traditionele klederdracht, keramiek, porselein en nog veel meer. De kruizen worden versierd door families, buurtschappen en de gemeente, het mooiste kruis wint uiteindelijk een prijs. Een kenmerkend decoratiestuk is de appel met de schaar (pero con tijeras), pero betekent in Granada appel, maar in het algemeen betekent dit maar. Met deze woordspeling wil men de zinnen als het is mooi, maar… voorkomen. Samen ben ik dus met Giorgia op pad gegaan om verschillende kruizen te gaan bewonderen en dat was zeker de moeite waard. We hebben er een hoop gezien de een nog mooier dan de ander. Een van de leukere en originelere kruizen die ik heb gezien was er eentje van de bakker die het kruis voor de winkel versierd had met churros . Tijdens ons zoektocht naar kruizen door Granada kwamen op Plaza Larga uit in het Albaicín, het was me daar een partij druk! Op en rondom dit plein komen allen jongeren van Granada samen om deze dag te vieren met vrienden die in groepen bij elkaar stonden of zaten, gezellig met elkaar te kletsen en te drinken. Iets te druk naar mijn mening als je het mij vraagt, maar de sfeer zat er goed in. Een stukje verderop hebben Giorgio en ik op een terrasje wat gedronken en vervolgens zijn we nog een aantal kruizen gaan bezoeken.

Donderdag was weer een normaal schooldag, dus zat ik om 9 uur weer in de klas voor een lesje cultuur. Soms heb je van die dagen dat je ogen niet kan openhouden, herkenbaar?, nou zo’n ochtend had ik dus vandaag en ik heb echt gestreden om mijn ogen open te houden, pff.. Hierna is Isabel met mij meegekomen naar huis en hebben we samen een kopje koffiegedronken om vervolgens naar het kantoor te gaan die de kaartjes verkoopt voor de trip naar Fería de Abril in Sevilla. Hierna ben ik nog een lekker ijsje gaan eten bij mijn favoriete ijsjeszaak, echt waar het ijs is hier zo lekker, zelf Giorgia (Italiaans) vind het heel goed, dus dat zegt wel wat, haha. Toen ging ik snel door naar huis, want ik had ’s middags afgesproken om met Gonnie te gaan Skypen, want die moest me weer even helemaal bijpraten over haar drukke studentenleven en al haar uitstapjes en feestjes . Aan het eind van de middag had ik weer taalcursus waarin we weer een hoop vocabulaire behandeld hebben. ’s Avonds ging ik naar Javier, want Camila, onze vriendin uit Chile, was jarig en dat zouden we hier met een aantal vrienden vieren. Weer een gezellig avondje!

Vrijdag heb ik eigenlijk een beetje van alles en nog wat gedaan. Er moesten boodschappen gedaan worden, ik moest nog een bloem voor in mijn haar hebben voor Sevilla, ik heb aantekeningen uitgetypt, huiswerk voor de taalcursus gemaakt en dit is iets wat al langer op mijn lijstje stond, maar er steeds nog niet van was gekomen, ik ben naar de basiliek San Juan de Dios geweest. Dit is een basiliek die tussen 1737 en 1759 in barok-stijl werd gebouwd en de hele kerk is een en al goud, houtsnijwerk en pracht en praal all over the place, behoorlijk overweldigend, maar zeker een bezoekje waard!

De volgende dag was het dan zover: Feria de abril de Sevilla! Om 10 uur moesten we verzamelen en rond half 11 reden we weg. Na zo’n 1,5 gereden te hebben stopten we op een parkeerplaats voor een pauze, en dit was niet zomaar een pauze…de voorraad rebujito, typisch drankje uit Andalusië dat vooral op feria’s wordt gedronken bestaande uit vino Manzanilla gemixt met een frisdrank, en tinto de verano werden op de parkeerplaats uitgestald, de muziek ging aan en het feest kon beginnen! De sfeer zat er goed in en er werd gezellig gedanst, gekletst en natuurlijk gedronken … van de voorraad was op het einde niet veel meer over, haha. Tussen al die mensen zag ik opeens een bekend gezicht, maar ik kon het eerst niet goed plaatsen, toen wist ik het: het was een meisje dat bij mij op de taalschool in Salamanca had gezeten. Ik trok mijn stoute schoenen aan en ben op haar afgestapt en dat was ze inderdaad! Wie had verwacht dat ik drie jaar later in Granada iemand zou tegenkomen die ik in Salamanca had leren kennen, ik niet! Vervolgens ging de busrit verder met veel muziek en gezelligheid, verrassend was niet dat naar een half uur de eerste mensen alweer moesten plassen en na een korte plaspauze kwamen we dan aan in Sevilla. Voordat we naar de feria gingen, kozen Isabel en ik om mee te gaan met de tour door de stad. De tour begon op Plaza de España waar ik samen met Melissa, medestudent bij het vak Lingüística, de missie had om tussen de 52 tegelmozaïeken van alle Spaanse provincies Salamanca, Toledo en Granada te vinden. Misión completed ✓ Hierna werd de tour vervolgd naar de Torre de Oro en het plein waar de kathedraal – giralda - en het koninklijk paleis zich bevinden. Helaas, had ik geen tijd om hier een bezoekje aan te brengen, maar nu heb ik een goede reden om terug te komen naar deze mooie stad. We hadden toen een uurtje de tijd om ergens wat te gaan eten en samen met Isabel ben ik naar tapasbar Las Teresas gegaan op aanraden van iemand van de organisatie waar we heerlijke tapas ophadden en met een gevulde maag richting de feria konden gaan. Hier aangekomen hebben we een rondje gelopen en hebben onze ogen uitgekeken: de straten hangen vol met duizenden lampjes en lampionnen, de straten die speciaal hun eigen naam (vernoemd naar een bekende torrero) hebben tijdens het feest staan vol met casetas (feesttenten) waar gedanst, gegeten en gedronken wordt, overal lopen mannen in pak en vrouwen in hun flamencojurken en er rijden heel veel paardenkoetsen rond. Ook bestond een deel van de feria uit een kermis waar zelfs een circus bij zit, groots uitpakken kennen ze hier in ieder geval wel. Na even uitgerust te hebben, zijn we vervolgens een van de casetas ingegaan. Je kan niet zomaar in elke caseta binnenlopen, omdat het merendeel privé is en je hier alleen op uitnodiging binnenkomt, maar gelukkig zijn er ook een aantal openbare casetas van politieke partijen, de gemeente en haar districten waar het feest niet minder gezellig. Uiteindelijk zijn Isabel en ik in twee casetas geweest waar we ons hebben ondergedompeld in de cultuur door de traditionele rebujitos te drinken en ik heb zelfs Sevillanas gedanst , een volksdans verwant aan de flamenco die veel gedanst wordt op de feria. De avond hebben we traditioneel afgesloten in een churrería waar we een wafel ophebben (zou eigenlijk churros moeten zijn) en om half 4 reden we met de bus terug naar Granada. Uitgeteld kwamen uiteindelijk bij mij thuis aan waar we na een douche snel mijn bedje in zijn gekropen om te gaan slapen. (Isabel bleef slapen, omdat ze anders nog zo’n 40 minuten naar huis moest lopen, zit je niet bepaald op te wachten, haha)

Aangezien Isabel en ik pas rond half 8 gingen slapen, werden we rond een uurtje of 1 wakker. We hebben hierna samen ontbeten en daarna is ze naar huis gegaan. Ik doe het vandaag lekker rustig aan en heb vast foto’s uitgezocht en wat wasjes ingezet. Verder moet ik nog een paar dingen voor school doen en ga ik maar weer op tijd naar bed, aangezien ik volgende week ook weer een drukke week voor de boeg heb en mijn lieve vriendinnetjes Bente en Fay op bezoek krijg

Besos ,

Sanne