Semana 15

22 mei 2017 - Granada, Spanje

Holaaaa,

Jaaaaa daar ben ik weer hoor! Alweer is er een week voorbij gevlogen, wat gaat de tijd toch snel! Het was weer een drukke week waar studeren centraal stond, maar die ik goed heb afgesloten met een weekendje Córdoba :)

Ondanks dat Fay en Bente er maandag nog waren, was voor mij eigenlijk alweer een ‘normale’ week begonnen wat betekende dat ik weer aan de studie moest. Ik heb ’s ochtends thuis wat gestudeerd en daarna moest ik naar de uni voor een les Lingüística, die overigens weer erg interessant en nuttig was. Ondertussen zijn de meiden gaan genieten van het Alhambra, dus vervelen hoefden ze zich niet. Toen ik weer terug was ben ik gaan koken, zodat toen Fay en Bente terugkwamen we samen konden gaan lunchen. Hierna was het tijd om afscheid te gaan nemen, en dat betekende voor mij weer volle bak aan de studie aangezien ik dinsdag het examen van de taalcursus had. Tom en Lorraine waren die dag ook heel druk, dus het gezamenlijke eten hield in dat iedereen zijn eigen salade maakten deze snel op at om daarna weer door te gaan met studeren! Gezelligheid tot de max!

Dinsdagochtend had ik een les cultuur en na deze les ben ik snel naar huis gegaan, zodat ik weer verder kon studeren… om half 7 was het dan zo ver en begon het examen dat bestond uit een luister-, lees-, taalkundig- en schrijfgedeelte. Het begon echt dramatisch, want het eerste fragment was echt heel moeilijk. Het fragment was al afgelopen voordat ik het wist en ik had meer dan de helft gemist… minder fijn begin. Ik was niet de enige, want aan de gezichten van mijn klasgenoten te zien ging het hen niet veel beter af. Na het fragment nog twee geluisterd heb ik er wel wat van kunnen maken, maar een echt lekker begin was het niet te noemen. Gelukkig was het tweede fragment veel beter te doen, dus dat gaf nog hoop. Hierna heb ik op mijn eigen tempo aan het examen verder kunnen werken, maar het was behoorlijk pittig om tot kwart over 9 met je volle concentratie een examen te maken, maar goed. Thuis aangekomen heb ik nog even met Joost gebeld en daarna ben ik snel gaan slapen, want ik was behoorlijk moe.

De woensdag had ik weer een les Lingüistica waarin we didactisch materiaal uit drie verschillende Spaanse leergangen hebben bekeken aan de hand van een aantal vragen. Hierna heb ik thuis mijn blog voor school geschreven, schoongemaakt, het huiswerk voor Lingüística gemaakt en dat soort dingen. Daarna heb ik sinds lange tijd weer eens geskypt met papa, mama en Eline en dat was zoals gewoonlijk weer heel gezellig. Hierna zou ik eigenlijk met Giorgia en Giulia pizza gaan eten, maar jammer genoeg was het restaurant dicht, dus toen ben ik gezellig bij hun thuis gaan eten en hadden ze een heerlijke Italiaanse risotto gemaakt, dat was smullen!

Donderdagochtend had ik weer een les cultuur waarna ik naar huis ben gegaan om daar weer aan de studie te gaan tot ik ’s middags naar de taalcursus moest, de laatste keer. We hebben onze toets teruggekregen en ik heb gewoon een 9,2 gehaald voor het examen. Hoe snap ik nog niet helemaal, maar de gedeeltes die ik moeilijk vond had ik helemaal zo slecht niet gemaakt! Het is voor mij in ieder geval een mooie afsluiting van de cursus! Ter afsluiting zijn een aantal van ons wat gaan drinken in het cafeetje tegenover de taalschool en vervolgens ben ik nog met een klasgenootje naar een tapastentje gegaan waar ik een heerlijke variant van een tortilla española op heb, nomnom.

Na ’s ochtends gesport te hebben, heb ik mijn tas ingepakt, want om 12 uur ging ik naar Córdoba!! Ymke kwam me ophalen bij het busstation en vervolgens zijn we samen naar haar huis gelopen. Het stuk naar haar huis was dan wel kort, maar was het me een partij warm zeg! In Granada is het ook niet koud, maar het is zeker warmer in Córdoba. Gelukkig had ik me hierop voorbereid en de korte broeken uit de kast gehaald! ’s Middags zijn we lekker op het terras gaan zitten en hebben we wat tapas gegeten en aangezien het dit keer wel goed weer was, wilde ik graag nog even lekker door de stad lopen. We hebben lekker door de straatjes van Córdoba gelopen o.a. het straatje met de bloemen en het uitzicht op de toren van de kathedraal (waar wonderbaarlijk genoeg bijna niemand was) langs de Mezquita richting de Puente de Romana. Hierna hebben we nog een smoothie gehaald en zijn we op ons gemakje terug naar huis gelopen. We hebben ons klaargemaakt voor een avondje Feria, want die begonnen dit weekend, en nog een hapje gegeten. We hadden een superlekker toetje, want een van de vriendinnen van Ymke had een braziliaanse chocolade nagerecht gemaakt waar we samen met haar overige huisgenootjes van gesmuld hebben. Vervolgens zijn we met zijn allen richting de feria gelopen waar we allereerst geslenterd hebben over de kermis, want dat vormt ook hier een groot onderdeel van de feria en Ymke en haar huisgenootjes in een paar attracties zijn gegaan waar ik bij voorbaat al misselijk van werd. Ymke en ik hebben daarna nog samen genoten van een heerlijke reuze suikerspin terwijl de feria officieel geopend werden met het aangaan van de lichten van de grote poort aan het begin van de feria en vuurwerk. Hierna zijn we een caseta ingedoken en hebben we genoten van een geweldige dj die zelfs special effects gebruikte (lees: hij schoof de lichtknop op en neer waardoor het licht van veeeeel te fel naar veeel te donker ging, echt een talentje).

De volgende dag hebben we uitgeslapen, want we waren allebei behoorlijk moe van de dag ervoor. ’s Middags zijn we naar het Alcázar de los Reyes Cristianos (Paleis van de Christelijke Koningen) gegaan die vooral bekend staat om de mooie tuinen en dat was zeker een bezoekje waard nu het grotendeels in bloei stond. Vervolgens hebben we op een terrasje een drankje gedaan onder het genot van salmorejo, een typische koude soep uit het zuiden van Spanje, en heerlijke huisgemaakte ham krokketjes. Op het terras raakten we vervolgens aan de praat met een kunstenaar uit Córdoba die ooit in Amsterdam heeft gewoond en die ons voorstelde aan twee vrienden van hem, een ging over de patios van Córdoba en de ander was de eigenaar van een van de patios. Hij bood ons aan om met hem gratis een aantal van de patios te gaan bezoeken waar Ymke en ik geen nee tegen hebben gezegd (gierige Nederlanders, arme studenten enzo, nee grapje, nouja deels), maar voordat het zover was hebben we nog twee uur op het terras gezeten en een bezoekje aan zijn atelier gebracht, haha. Het ging dus lekker op zijn Spaans. Toen begon de daadwerkelijke tour langs de patios en het was echt de moeite waard. Het ene patio had nog meer bloemen dan het andere! Hierna zijn Ymke en ik naar huis gegaan en hebben we boodschappen gedaan om bij haar thuis te genieten van bobotie. ’s Avonds hebben we nog een filmpje gekeken en zijn we gaan slapen, want we waren weer doodop.

Mijn laatste dagje in Córdoba was alweer aangebroken en helaas was het bewolkt en benauwd buiten, maar dat mocht de pret niet drukken. We zijn naar de feria geweest waar dit keer de meerderheid van de vrouwen in flamencojurken rondliep en er net zoals in Sevilla koetsen en paarden rondreden. We zijn naar een caseta gegaan waar flamencokoren optraden, wat zeker de moeite waard was. Vrouwen in flamencojurken met soms een aantal mannen onder begeleiding van gitaar en trommel zongen sevillanas en een aantal mensen uit het publiek gingen ook dansen! Na nog een rondje gelopen te hebben zijn we naar huis gegaan en hebben we nog een restje bobotie van gisteren opgegeten en toen was het voor tijd om terug te gaan naar Granada. Kapot moe maar voldaan lag ik gisterenavond weer lekker in mijn eigen bedje!

Dat was ‘m weer voor deze week!

Besos desde Granada,

Sanne