Semana 2

19 februari 2017 - Granada, Spanje

Holaaaa,

Wat een week wat een week, er is weer een hoop gebeurd.

Maandag begonnen de eerste lessen. Het begon al goed, want het eerst uur kwam de docent niet opdagen… daar zit je dan met je goede manieren om half 9 voor niks. In deze klas was ik de enige Erasmus student en ik raakte aan de praat met een aantal studenten. Aangezien de les toch niet door ging heb ik met een groep studenten in de kantine gezeten en hebben ze me het een en ander verteld over hun studie, de universiteit etc. Af en toe was het wel lastig om de studenten te verstaan, omdat sommige nogal een zwaar accent hebben, haha. De tweede les begon om half 11 en die ging gelukkig wel door. Het was voornamelijk een introductie van het vak waarin in werd uitgelegd hoe het vak in elkaar steekt, hoe je beoordeeld wordt etc. De docent was erg aardig en praatte rustig en duidelijk, heel prettig.

Vervolgens ben ik naar huis gelopen en onderweg besloot ik mezelf te trakteren op een typisch gebakje van Granada: een pionono. Thuis heb ik het meteen geprobeerd en dat smaakte best goed. ’s Middag heb ik wat dingen voor Fontys gedaan, want ook dat moet helaas gebeuren en heb ik met twee meiden, Anne (wat je trouwens uitspreekt als enne, haha, dus in het Deens heet ik niet Sanne, maar Senne) en Mathilde en een jongen, Paulo, uit Denemarken een wandeling gemaakt door een parkje en gehoopt op wat zon. Verder zijn we deze week met een leuke traditie gestart in huis, namelijk op de maandag avond samen eten. Helaas kon niet iedereen, maar we waren met 4 dus dat was prima. Ik heb wel ontzettend geluk dat ik met een Italiaan in huis woon die goed kan koken en hij had een heerlijke risotto gemaakt.

Ook de volgende dag moest ik weer vroeg opstaan voor een les om half 9. De universiteit is op 30 min. loopafstand, maar ligt helaas op een heuvel, wat dus elke ochtend een flinke klim is. Gelukkig werd ik vanmorgen wel beloond met een prachtige zonsopkomst, dus daar heb ik even van genoten. Deze keer was de docent er gelukkig wel. Het vak ging over de moderne en hedendaagse geschiedenis van Spanje, alleen de docent was nogal moeilijk te volgen en het vak draait veel om geografische dingen van de geschiedenis en daar liggen mijn interesse niet echt. Aangezien er nog een aantal dingen niet geregeld waren voor de uni, ben ik na de les even langs het kantoortje gegaan. Erg behulpzaam waren ze niet, maar ik heb een papiertje gekregen waarmee mijn aankomst in ieder geval bevestigd is, dus dat is prettig. Daarna was er van 12 tot 2 een inloop uur bij de decaan en aangezien mijn situatie nog niet rond is ben ik even langs gegaan. Samen hebben we gekeken naar de vakken die ik wil volgen en wat er eventueel nog meer is. Omdat ik een vak wil volgen op een andere faculteit had hij me aangeraden om daarlangs te gaan om te vragen of er plaats is.

Om 4 uur had ik les op de faculteit Vertaling en Interpretatie die maar op 5 min. loopafstand is! Zoals gewoonlijk kwam ook deze docent te laat, om 10 over 4 was hij er gelukkig. Het is een vak wat gaat over de cultuur van Spanje. Hoe is de hedendaagse cultuur tot stand gekomen en geeft een schets van de politieke situatie in Spanje, erg interessant. Het was een leuke introductie op het vak en hij praat rustig en duidelijk, ook wel zo prettig.

Dinsdagavond wordt elke week door een organisatie een internationale tapasavond georganiseerd en deze keer was het Frans, drie of vier Franse Erasmusstudenten hadden ratatouille, iets met vlees en quiche lorraine gemaakt. Het was allemaal erg lekker en het leuke is dat je altijd weer nieuwe mensen ontmoet. Zo dit keer twee meiden uit Puerto Rico waarmee ik gezellig heb gekletst en ze hebben me een aantal Spaanse woorden geleerd die daar veel gebruikt worden en een beetje over hun cultuur verteld, superleuk en interessant.

Woensdag had ik dezelfde lessen als ik maandag had. Gelukkig kwam dit keer de docent wel opdagen van het vak kunst en hebben we een korte introductie gekregen op het vak. Om half 11 was de volgende les: Lingüística aplicada a la enseñaza de lenguas wat betekent: Taalkunde toegepast op taalonderwijs waarbij we dit keer echt met de theorie zijn begonnen.

Na mijn lessen ben ik naar de faculteit Vertaling en Interpretatie om te kijken voor het vak en helaas bleek ook dit vak vol te zijn. Een tegenslag die ik op dat moment even niet kon gebruiken, want ik heb al zo veel gedoe gehad met de universiteit en dit is alweer het tweede vak wat vol zit en had totaal geen zin om weer een ander vak te gaan zoeken. Gelukkig was papa thuis en kon ik even met hem Skypen en hebben we iets bedacht waar Fontys het ook mee eens is. Voor twee vakken ga ik me inschrijven, van 1 vak ga ik de lessen volgen, maar kan ik me dan niet inschrijven en dan ga in nog de taalcursus doen. ’s Middags had ik afgesproken met Isabel, een meisje uit Duitsland, en hebben we samen wat gewandeld door de stad.

Donderdagochtend had ik gelukkig geen les en naar alle hectiek kon ik wel wat slaap gebruiken, dus heb ik lekker uitgeslapen. Verder heb ik wat boodschappen gedaan en ’s middags had ik afgesproken met Javier, een jongen uit Colombia. We zijn uiteindelijk naar twee uitzichtpunten gelopen en het park van het Alhambra en het weertje was heerlijk vandaag. ’s Avonds had ik les van 6 tot 8, dat was wel even wennen. De les was dit keer wel veel heftiger dan de vorige keer. De docent vertelde heel veel informatie en het ging best snel, het vervelende is dat je aantekeningen moet maken van alles wat hij zegt en dat is nogal een opgave…. Gelukkig zat ik naast een aardig meisje en aan haar heb ik gevraagd of ze de aantekeningen die zij gemaakt heeft naar mij wil opsturen en dat wilt ze, dus lucky me.

Vrijdagochtend had ik de niveau test voor de taalcursus die ik wil gaan doen. De toets bestond uit 4 onderdelen: schrijven, grammatica, luistervaardigheid en leesvaardigheid. Dat was toch even iets meer dan ik verwacht en ik gewend ben. De toets begon om 9 uur en uiteindelijk was ik pas half 2 klaar. De toetsen waren behoorlijk pittig, vooral luisteren viel erg tegen, dus ben benieuwd wat het wordt. Om 3 uur had ik met Giorgia afgesproken om samen naar Carmen de los Mártires te gaan, want vandaag was het een mooie dag met een heerlijk zonnetje. Het was weer absoluut de moeite waard en echt genoten van de wandeling hier en weer wat mooie foto’s gemaakt. Daarna zijn we samen nog naar het bureau van best life experience geweest om een ticket voor carnaval de cádiz te kopen, want daar gaan we volgend weekend heen! Dus stiekem heb ik toch wel een beetje carnaval hier, haha.

Aangezien Giorgia zaterdag jarig was, besloten we vrijdagavond met een clubje tapas te gaan eten en daarna zijn we nog wezen stappen, gelukkig was er dit keer veel meer Spaanse muziek, dus daar was ik wel blij mee, haha.

Giorgia was dus jarig vandaag en daarom wilde ik haar een leuk cadeautje geven. Nu had ik in de Flying Tiger, stroopwafels gezien, superleuk vond ik dan en Giorgia was er ook blij mee, haha. We zijn ’s middags churros gaan eten, alleen waren we dit keer bij een andere churería en deze waren iets minder lekker, ja ja ik word een echte churros expert, haha.

Verder hebben we was wat rondgesnuffeld in de winkels voor een carnavalsoutfit, want die moeten we wel hebben voor volgende week, waarschijnlijk gaan we als elfjes J

’s Avonds was ik uitgenodigd door Franse vrienden om met hun te komen eten en ze gingen aardappelgratin maken en crêpes, dus daar zei ik geen nee tegen. Uiteindelijk was ik de enige niet Fransen, haha beetje sneu, maar het eten was heel lekker en het was echt een geslaagd avondje.

Vandaag was het eigenlijk de bedoeling dat ik voor Fontys wat ging doen, aangezien het toch de hele dag zou gaan regenen, maar toen ik wakker werd vanmorgen bleek dat dus niet het geval. Het was een beetje bewolkt, maar het zonnetje scheen gewoon… Op zondag zijn er een aantal bezienswaardigheden in El Albaicín gratis te bezoeken en omdat het toch lekker weer was besloot ik van deze gelegenheid gebruik te maken. Zo ben ik naar el bañuelo geweest, het oudste en best onderhouden Arabische badhuis. Dit badhuis was in de 11e eeuw gebouwd door de Moren en is een van de weinige badhuizen die niet door de Christenen werd gesloopt toen zij aan de macht kwamen. Verder ben ik nog naar Casa Zafra, Horno de Oro en Casas del Chapiz geweest, ook goed bewaarde restanten van de Moorse overheersing in Granada. Op weg naar een andere bezienswaardigheid liep ik langs een bar die een beetje verscholen zat en ben ik daar heengelopen. Hier heb ik in het zonnetje kunnen genieten van een sangría en twee heerlijke tapas: migas en hamkrokketjes, allebei superlekker. Toen ik mijn wandeling voort wilde zetten verdwaalde ik in het doolhof en ben ik richting huis gelopen. Dat kwam eigenlijk goed uit, want het werd bewolkt en ging waaien. Vanmiddag nog wat foto’s uitgezocht en met Joost gevideobeld via Whatsapp. Zo meteen ga ik met een aantal huisgenootjes wat drinken en verder ga ik niks bijzonders meer doen vanavond, want morgen heb ik weer les en moet ik echt iets voor school gaan doen.

Zo weer een week met een hoop verhalen, sorry dat het zo ellendelang verhaal is geworden, maar als ik eenmaal aan het typen ben, komen er hele verhalen op papier. Voor de liefhebbers heb ik ook weer wat foto’s toegevoegd.

Een hele dikke kus en knuffel vanuit Granada!

Sanne

1. Chantal:
    19 februari 2017
    Wat een heerlijk land als ik het zo lees, al die lekkere hapjes :)
  2. Christine Bartels:
    19 februari 2017
    Hoi Sanne, meid je maakt nu zoveel mee en leert zo veel andere dingen, maak je maar niet druk om school en lessen die niet doorgaan. Dit is sowieso al super waardevol.