Semana 11

23 april 2017 - Granada, Spanje

Hola,

Zo dat was even wennen weer terug naar het normale leven na een weekje vakantie! Normaal heb ik vakantie of voor of na de tentamens maar nu was het gewoon middenin de periode, nou ja ongeveer dan, maar ik heb de comeback overleefd hoor.

Maandag was het tweede paasdag en daarom had ik nog lekker een dagje extra vakantie die ik goed benut heb. In mijn vorige blog vertelde ik dat een stadje wilde gaan bezoeken, maar nog niet wist welke, uiteindelijk is het Salobreña geworden, een klein, wit dorpje aan de Costa Tropical gelegen op een rots. Ik heb hier ’s ochtends heerlijk door de smalle, schattige straatjes gelopen met de typische uitstraling van Andalucía in het rustige historisch centrum en heb ik een bezoekje gebracht aan het Moorse Kasteel dat bovenaan ligt. ’s Middags ben ik naar het strand gegaan waar ik lekker heb genoten van een paar uurtjes zon en de dag heb afgesloten met een tinto de verano in een van de strandtentjes, heerlijk! Mijn dag was helemaal compleet toen ik op weg naar de bus een supermarkt inging waar ze paaseitjes verkochten, heb ik ze toch nog gevonden

Dinsdag begon het normale leven weer, al was het weer net wat anders dan gewoonlijk. Normaalgesproken heb ik namelijk ’s ochtends alleen cultuur, maar deze week hadden we twee gastcolleges van het vak Lingüística waarvan een van de twee lessen op de dinsdagochtend was gepland. Na een deel van Cultuur bijgewoond te hebben, ben ik als een malle naar de andere universiteit gegaan om op tijd te zijn voor het gastcollege. Het college werd gegeven door een Spaanse docent die Spaanse lesgeeft in het buitenland, momenteel in Hongarije. Het was zeker de moeite waard om hier aanwezig bij te zijn! ’s Middags had ik ook genoeg te doen, want bij de taalcursus moest ik een presentatie geven over een nieuwsartikel en die heb ik verder voorbereid. Ik had een artikel gevonden over de kosten van de Semana Santa en eentje over het economische voordeel wat het oplevert. Twee artikelen voor een super interessante presentatie waarvan ik denk dat het wel redelijk gegaan is, dat hoop ik in ieder geval. Verder hebben we voor de vakantie het grammatica gedeelte afgesloten en gaat het de laatste paar weken over vocabulaire, zoals morfologie en uitdrukking. Hier ben ik echt blij mee, want het is vaak het vocabulaire wat me te kort schiet en meestal wordt hier in lessen niet veel aandacht aan besteed, nu dus wel. Toen ik thuiskwam, heb ik nog mijn blog geschreven die ik om de twee weken moet schrijven voor Fontys en toen was het alweer veel te laat en ben ik snel gaan slapen.

Woensdagochtend had ik dus lekker geen kunst, maar dat betekende niet dat ik kon uitslapen, want ik had een afspraak met een docent over een opdracht die ik voor een vak moet maken. De opdracht is maak een analysis en that’s it, nogal vrij in vergelijking met wat ik van Fontys gewend ben, dus het leek me wel handig om een afspraak te maken om te kijken of ik in de goede richting zat. Hierna had ik het tweede gastcollege en dit was een praktisch college over spreekopdrachten waarbij we verschillende opdrachten hebben uitgeprobeerd. Echt een super nuttig college waarin ik een hoop inspiratie heb opgedaan! Hierna ben ik snel naar huis gegaan en heb ik wat gegeten om vervolgens door te gaan naar een activiteit van CLM: een bezoek aan de Sacromonte abdij. Deze abdij is gelegen op de heuvels Valparaiso (we gingen met de taxi heen) en is juist hier gevestigd omdat er in de 15e eeuw in de grotten van de heuvel platen met Arabische teksten en overblijfselen werden gevonden waarvan gedacht/ gezegd wordt dat ze afkomstig zijn van de patroonheilige van de stad, San Cecilio. Om deze schatten te bewaren werd de Sacromonte abdij gebouwd. Tijdens ons bezoek is er een hoop verteld over de abdij, de geschiedenis en legendes. Een van deze legendes gaat over de twee stenen die op de overblijfselen lagen, een witte en een zwarte, die ‘magische’ bovennatuurlijke krachten hebben, maar wat deze krachten zijn vertel ik lekker niet. Ohja iets anders ‘leuks’ wat ik te weten ben gekomen, de specialiteit van de wijk is de Tortilla del Sacromonte (variant van de Spaanse omelet). Dit typische gerecht bevat alleen een aantal ingrediënten die wat minder smakelijk zijn/klinken, namelijk schapen- of varkenshersenen, testikels en ander eetbaar slachtafval, jammie… Op de terugweg zijn we gelopen door de wijk Sacromonte en ook hier is weer een hoop verteld en kwamen langs Carmen de Victoria, een mooi afgelegen tuintje met een prachtig uitzicht op het Alhambra, waar we nog een bezoekje aan hebben gebracht. Al met al een super interessante middag en eigenlijk was ik al weer behoorlijk moe van de afgelopen paar dagen, maar Javier had gevraagd of ik mee wilde naar een aantal Chileense vrienden om daar wat te eten en te chillen. Helaas bleek dit aan de andere kant van Granada te zijn en was er geen eten, maar onder leuk gezelschap en een drankje een hele gezellige avond gehad!

Donderdagochtend moest ik helaas weer vroeg op voor de cultuurles en daarna wilde ik eigenlijk iets productiefs gaan doen, maar ik moest echt even op bed liggen ook al was het nog helemaal geen tijd voor een siësta, haha. ’s Middags heb ik nog het een en ander uitgewerkt voor de Spaanse cursus en daarna had ik de cursus. Het ging dit keer over uitdrukkingen met dieren en het is grappig om te zien dat sommige in het Nederlands lekker te vertalen zijn ( kippenvel en als een vis in het water), andere een beetje erop lijken (in plaats van twee vliegen in een klap is het twee vogels in een schot) en weer andere totaal anders zijn (de vlieg achter je oor hebben = het niet helemaal vertrouwen, iets argwanen). ’s Avonds ben ik weer met Giorgia beland in onze favoriete tapasbar waar we hebben bijgekletst over onze vakantie onder het genot van een biertje en wat tapas

Vrijdag heb ik een beetje uitgeslapen, wat gesport en vervolgens boodschappen gedaan wat ik al een aantal dagen had uitgesteld en dus wel nodig was, haha. ’s Middags had ik afgesproken met Isabel om samen churros te gaan eten. Elkaar vinden verliep alleen niet zo soepel, omdat we allebei op een ander plein stonden voor een churrería met dezelfde naam . Gelukkig hebben we elkaar gevonden waarna we heerlijk churros hebben kunnen eten en gekletst hebben over van alles en nog wat. Toen was het tijd om te gaan, want ik had op de universiteit afgesproken met een docent uit Nederland die op werkbezoek/vakantie is in Spanje en de verschillende universiteiten afgaat en de studenten bezoekt die in Spanje zitten. Op het terras van de uni in het zonnetje hebben we bijgekletst en heb ik haar van alles en nog wat verteld over mijn tijd hier al gaat dat wat moeilijk in uurtje, omdat ik veel te veel te vertellen had, haha.

Zaterdag stond en er een leuk uitje op de planning: het bezoeken van verschillende dorpjes in La Alpujarra, een bergachtig gebied vlakbij Granada waar de invloed van de Moren nog goed zichtbaar is, zoals bijvoorbeeld de typische Moorse dorpjes (tegen de helling aangebouwd met witte huisjes met platte daken). De busreis was prachtig, omdat we konden genieten van uitgestrekte valleien en indrukwekkende bergen en we hebben dorpjes als Capileira, Bubión en Pampaneira. Pampaneira is een authentiek dorpje waar veel streekproducten te vinden en te proeven zijn. Zo is er een chocoladefabriek met de gekste smaken, zo had je chocolade met kauwgumsmaak. Ook was er een zuurtjesfabriek waar ze een zuurtje met ham-smaak hadden. ’s Middags heb ik ook gegeten in een van de lokale restaurantjes waar Javier een bijzondere salade had, namelijk met chocolade stukjes en ik een lokaal gerecht op heb genaamd ‘Plato alpujarreño’ dat bestond uit morcilla, lomo de orza, chorizo, papas a lo pobre con huevos fritos y jamón serrano de La Alpujarra. Tot slot hebben we nog een bezoekje gebracht aan het hoogste dorp van Spanje met de beste ham van het land: Trevelez. Toen ik thuiskwam was ik doodop en ben ik snel onder de wol gegaan.

Zondag heb ik lekker uitgeslapen, een wasje gedraaid en eten klaargemaakt. Ondanks de regen die voorspeld was, is het een prachtige dag geweest en ’s middags ben ik met een aantal vrienden gaan picknicken. Een perfecte activiteit voor de zondagmiddag We zijn op de picknickplek gekomen via een mooie wandeling door Sacromonte en op de terugweg hebben we nog een bezoekje gebracht aan Carmen de la Victoria.

Sorry lieve mensen voor dit immens lange verhaal. Ik heb mijn best gedaan om het in te korten, maar mijn weekje was echt zo vol…

Besos,

Sanne

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade