Semana 10

16 april 2017 - Granada, Spanje

Holaaaa,

Paniek paniek, het is deze week alweer week 10 wat betekent dat ik op de helft van mijn verblijf ben. Opeens gaat de tijd dan toch best snel... en ik wil nog zo veel doen. Gelukkig heb ik aankomende weekenden alweer gevuld met allerlei leuke dingen en komen Ymke en Bente en Fay mij nog opzoeken. Zo weer over tot de orde van de dag. Afgelopen week was het dus Semana Santa en dat betekent dus een weekje vakantie en heel veel processies...

De maandag stond er iets op de planning dat ik al heel lang wilde doen, maar er maar niet van kwam: een dagje shoppen! Samen met Giorgia ben ik naar Shopping Center Nevada gegaan waar alle winkels bij elkaar zitten en waar sinds kort ook een primark zit. We waren op tijd gegaan ’s ochtends, zodat we de drukte voor waren wat vooral nodig was voor de primark. Er was helaas minder zomerkleding dan ik had gehoopt, maar ik heb weer wat leuke dingen erbij! Daarna zijn we teruggegaan en hebben op een pleintje vlakbij ons huis wat tapas gegeten. Omdat het maandag was, stond er weer een gezamenlijk etentje met mij huisgenoten op de planning wat in dit geval Lorraine en Tom betekende, want de Italianen zijn terug naar huis. Ook Giorgia kwam eten, zodat we daarna processies konden kijken. Tom had voor het eerst in zijn leven gnocchi gemaakt en dat smaakte goed. Hierna zijn we naar het balkon van onze huisbaas gegaan die een verdieping onder ons woont en zijn balkon aan de kant van de straat heeft waar alle processie voorbijkomen. We hebben hier eentje gekeken en zijn toen naar beneden gegaan voor de anderen. We hebben de processie van el Huerto en San Augustín gezien, beide op aanraden van mijn docent die mij via de mail nog wat tips had gegeven, handig! Vooral de processies San Augustín vond ik heel indrukwekkend, omdat iedereen stil was toen deze processie voorbijkwam en er geen fanfare meeliep. Wel liep er voor de paso van María een koor, wat echt prachtig klonk. Persoonlijk vond ik dit een van de mooiste en indrukwekkendste processies die ik deze week gezien heb.

Helaas moet er deze vakantie ook gewerkt worden, omdat ik voor Fontys het vak KLS moet inleveren. Na vorige week maandag de opdrachten in geleverd te hebben voor de feedback, was het nu tijd om deze te verwerken. Gelukkig viel de hoeveelheid feedback mee, ik had veel erger verwacht. Verder heb ik ’s middags een wandeling gemaakt langs ‘Camino Fuente del Avellano’ met onderweg versjes/ gedichten op zilveren plakkaten van verschillende groot dichters en schrijvers die helaas zijn ondergeklad met graffiti. Een weg die uitkomt bij een waterbron en onderweg heb je prachtig uitzicht op de wijk el Albaicín en el Sacromonte, het was zeker de moeite waard. Daarna had ik met Giorgia afgesproken om naar twee processies te gaan kijken, maar we waren allebei best moe en na gisteren vielen ze op een of andere manier een beetje tegen, dus we zijn niet heel lang gebleven.

Woensdag heb ik de laatste feedback verwerkt en heb ik daarna KLS ingeleverd, woop woop, als het goed is ben ik daar nu vanaf! Daarna heb ik ook nog wat huiswerk gemaakt voor de uni hier in Granada, want dat moet ook gebeuren…

Verder heb ik vandaag twee processies gezien: Estudiantes en Gitanos. De processie Estudiantes heb ik gezien toen hij vertrok uit de kerk en de processie staat erom bekend datbij zijn vertrek vanaf een balkon werd de tuna van de universiteit van Granada gezongen. Na de processie heb ik mezelf getrakteerd op een ijsje, omdat ik KLS ingeleverd had, terwijl ik op een bankje mijn ijsje aan het opeten was, raakte ik aan de praat met een mevrouw die ik maar moeilijk kon verstaan, maar zeker niet onaardig was. ’s Avonds was er de processie ‘Gitanos’ dit is de processie van zigeuners die vooral de moeite waard is om te kijken in de wijk Sacromonte, omdat er dan kampvuren zijn en er gezongen wordt. Uiteindelijk heb ik een deel van de processie gezien in deze wijk en hoe een paso vanaf een balkon werd toegezongen met een traditionele saeta, maar aangezien het zo druk was, ben ik daarna naar huis gegaan.

Donderdag heb ik het grootste gedeelte van de dag gewerkt voor kunst, want ik moet hier een verslag voor inleveren over de architectuur van de moren in Al-Ándalus en dat is nogal een klus. Daarnaast had ik ook wat hoofdpijn, dus overdag heb ik de processies ook maar overgeslagen. ’s Avonds had ik afgesproken met Giorgia en haar vriend, die haar een aantal dagen opzoekt, om samen tapas te gaan eten in onze favoriete bodega. We hebben weer genoten van lekkere tapas en het was ontzettend leuk om haar vriend te ontmoeten. Hierna zijn we samen naar de processie Silencio gaan kijken die om middernacht vertrekt vanuit zijn kerk en in stilte door alle donkere straten van Granada trekt. Het was een hele bijzondere processie en achter de paso lopen een aantal penitentes met kruizen en kettingen om hun voeten. Aangezien het overal stil is, hoor je dan alleen het geritsel van hun kettingen en dat is bijzonder. Helaas is de stilte wel een beetje relatief, want om het echt stil te krijgen was een hoop geshhht nodig en zodra de processie voorbij is beginnen de mensen alweer te praten.

Vrijdag heb ik ’s ochtends wat gesport en serie gekeken. ’s Middags was er op Campo Principe een openluchtmis waarbij om 3 uur een kornettist de dood Jesus aanduidt waarop de penitentes voor het kruis wat op dit plein staat bidden en om gunsten vragen. Dit is een ritueel wat typerend is voor de Semanta van Granada. Later die dag heb ik nog twee andere processies gezien vanaf hun vertrek uit de kerk, dat vind ik persoonlijk een van de mooiste moment om een processie te zien. Allereerst las Chías die bekend staat om de Chías die voorop in de processie lopen en waarna de kinderen ‘Chía, toca’ roepen, zodat deze op hun trompet gaan spelen. Verder heb ik ‘El Santo Cierro’ gezien die beschouwd wordt als de officiële processie van de Semana Santa van Granada.

Zaterdag was er maar een processie namelijk die vanuit het Alhambra vetrekt. Samen met Isabel ben ik deze gaan kijken. Helaas moest je een uitnodiging of iets dergelijke hebben om de processie hem door twee poorten heen te zien gaan, wat juist zo mooi schijnt te zijn, maar goed de omgeving waar wij stonden was ook ontzettend mooi en dat maakte de processie vooral bijzonder. ’s Avonds ben ik samen met Tom nog naar mijn favoriete bodega gegaan, want Tom kenden deze nog niet en hier hebben als tapas een overheerlijke rijk gevulde paella gegeten en gezellig gekletst over van alles en nog wat!

Vandaag heb ik mezelf getrakteerd op een heerlijk paasontbijtje met een eitje en een typische zoetigheid die hier in Spanje wordt gegeten met Pasen: Torrija, dit is een soort wentelteefje en die smaakte goed. Verder heb ik vandaag mijn kamer schoongemaakt, de badkamer schoongemaakt en een wasje gedraaid, want daar heb ik de rest van de week niet veel tijd voor. Ook heb ik met het thuisfront en oma geskypt die ik heb entertaint met de special effects van mijn webcam. Eigenlijk zou ik vanavond naar een dansles gaan met Isabel, maar dat ging helaas niet door, dus blijf ik vanavond maar thuis.

Morgen is het laatste dagje vakantie en dan ga ik een dagje de toerist uithangen, maar op dit moment weet ik nog niet welk plaatsje het zal worden, dus dat zullen jullie de volgende keer wel lezen . Al met al was de Semana Santa een hele bijzondere beleving wat heel moeilijk is om onder woorden te brengen, omdat er heel de week van alles en nog wat gebeurd en er zo veel om te zien en te vertellen dat het haast onmogelijk is. Wel ben ik van mening dat het al lang niet alleen meer draait om het geloof, maar dat het meer het gebeuren zelf is wat de mensen trekt. Mijn tip is om het gewoon een keer te zien en te beleven, want dan weet je pas echt wat de Semana Santa is.

Tot slot wens ik iedereen een vrolijk Pasen

Besos desde Granada,

Sanne

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade