Semana 9

9 april 2017 - Granada, Spanje

Niet om jullie jaloers te maken hoor, maar ik heb lekker een weekje vakantie J Vandaag is officieel de Semana Santa begonnen, de reden waarom ik vakantie heb, maar voordat de vakantie begon had ik gewoon nog een weekje school, dus ik zal maar bij het begin beginnen.

Maandag was het weer vroeg dag en na zo’n leuk weekend met Joost viel het me helemaal zwaar om zo vroeg uit bed te komen en dat voor kunst, maar mijn goede gedrag werd beloond met de mededeling dat ik de les van woensdag en de les na de vakantie niet doorgaat, omdat er tentamens zijn of iets dergelijke. De reden maakt me niet uit, zolang ik maar minder lessen kunst heb (wat een mentaliteit…). Hierna had ik een Lingüística waarbij we teruggekeken hadden op de les van vorige week. Thuis aangekomen eerst wat gegeten en daarna aan de slag gegaan met KLS, aangezien vandaag het inlevermoment voor feedback was op de laatste 4 tarea’s die ik hiervoor heb moeten maken. Daarnaast had ik nog wat ander huiswerk staan waarmee ik aan de slag moest. ’s Avonds heb ik samen met Tom gegeten en omdat Joost zo lief was geweest om een aantal dingen voor mij uit Nederland mee te nemen, hebben Tom en ik kunnen genieten van bobotie J

Dinsdag had ik een lesje cultuur waarin we verder zijn gegaan met de tijd dat Franco aan de macht was, momenteel hebben we het over de sociale basis die er was waardoor het ook mogelijk was dat er zolang een dictatuur heeft is geweest in Spanje. Naar mijn mening een erg interessante les, omdat ik zo inzicht krijg in een belangrijk stuk van de Spaanse geschiedenis waar ik in mijn studie niet heel uitgebreid op ben ingegaan. Daarna snel naar huis om verder te werken aan school en wat wasjes te draaien, want dat moet ook gebeuren.

’s Middags had ik nog de taalcursus hebben we het gehad over een omstreden Spaanse wet die sinds 2015 van kracht is: Wet voor Publieke Veiligheid beter bekend als Mordaza wet. Mordaza is een prop waarmee de mond wordt gesnoerd, want dat is wat deze wet eigenlijk doet. Zo kan het beledigen van een politieagent, het verspreiden van foto’s van de politie in actie of het demonstreren op een plaats waar dat niet is toegestaan, en hiermee ‘de orde verstoren je een boete opleveren variërend van 600 tot 600.000 euro... Een bijzondere wet waar ik nog nooit eerder van gehoord heb, maar die naar mijn mening zeker onder de aandacht gebracht zou moeten worden. Na deze interessante les, ben ik snel naar huis gegaan, want ik was behoorlijk moe.

Woensdag kon ik dus een beetje uitslapen, omdat ik geen Kunst had en dat was wel fijn voor een keertje. Op Cartuja aangekomen raakte in aan de praat met een van mijn klasgenoten van Lingüística die ik had leren kennen tijdens de praktijkles, dat is wel het voordeel geweest van die les. De les zelf viel een beetje tegen dit keer, het was op een of andere manier wat langdradig maar goed kan gebeuren. Na thuis wat schoongemaakt te hebben en wat schoongemaakt te hebben, heb ik heerlijk in het zonnetje wat gelezen. ’s Avonds ben ik met Giorgia tapas gaan eten, we waren van plan om naar 100montaditos te gaan, maar onderweg waren gestrand bij een barretje wat ik een tijdje geleden had gespot en er te leuk uitzag. We zijn daar naar binnen gegaan en wat blijkt het is de oudste tapasbar van Granada! We hebben er een drankje gedaan en genoten van een van de specialiteiten van het huis, het was een bezoekje waard!

Donderdagochtend had ik weer cultuur en ook deze middag heb ik mijn tijd weer besteed aan schoolwerk, zodat ik in de vakantie ook daadwerkelijk wat vrije tijd heb. De taalles van die middag stond in het teken van het afronden van een grammatica onderwerp en uitleg over de Semana Santa, die aankomende week in heel Spanje gevierd wordt, maar het grootst en het meest uitbundig zijn in Andalusië. De Semana Santa, de heilige week voor Pasen, staat in het teken van processies waarin door middel van ‘Pasos’ (tafelvormige platformen) met daarop grote en imposante beelden het verhaal en het lijden van Christus wordt vertoond. Iedere processie beeld één tafereel uit en de meeste processies hebben als afsluiter de ‘Virgin’, de Heilige Maria. De Pasos worden gedragen door de zogenoemde casteleros, de leden van een broederschap (hermandades of cofradías) die alle processies organiseren. Verder staan de processies ook bekend om de ‘Penitentes/ Nazarenos, oftewel de boetelingen. Deze boetelingen dragen kostuums met ‘capirotes’ (puntvormige kappen), om de anonimiteit te waarborgen. De boetelingen dragen vaak een grote kaars of kruis tijdens de processies. Tot slot lopen er ook nog las camareras de la Virgen mee, vrouwen in het zwart gekleed met een ‘mantilla’ (Spaanse zwarte sluier). Naast deze algemene informatie hebben we uitleg gekregen over een aantal processies van Granada die het zeker waard zijn om te bekijken, maar daar zullen jullie aankomende week vast meer over horen, want ik ben zeker van plan om deze te gaan bezoeken. Tot slot hebben we het gehad over een aantal bijzondere tradities van de Semana Santa in Spanje. Na de les ben ik met Isabel en haar klasgenootjes tapas gaan eten en uiteindelijk zijn Isabel en ik beland in een jazz bar/ bohemía cafe waar ik al heel lang eens heel wilde, maar steeds geen plek was en zo zijn we samen onze vakantie goed begonnen.

Vrijdagochtend ben ik de dag rustig begonnen met een aflevering van een Spaanse serie die ik volg, waarna ik ontbeten, gesport en gedoucht heb. Toen ik klaar was vroeg mijn huisgenootje Claudia of ik zin had om zo met haar en mijn andere huisgenootjes Lorraine en Tom mee te gaan bbq’en bij de bovenburen die ze gisteren had leren kennen toen Lorraine en zij waren gaan klagen over de kots die op de trap naast onze voordeur lag. Die middag heb ik dus op bij deze 3 Spaanse jongens en een aantal van hun vrienden genoten van mijn eerste barbecue in Spanje en de zon. ’s Avonds ben ik met Tom, Lorraine en Claudia nog naar Plaza de Toros gelopen, omdat Claudia en ik hier nog nooit geweest waren en hier hebben we een tapas gegeten, maar we vonden het niet geweldig dus zijn naar het centrum gelopen waar we nog wat tapas gegeten hadden om vervolgens naar huis te gaan.

Zaterdag stond er een leuk uitstapje op de planning, namelijk een bezoekje aan Nerja en het strand met Giorgia, Nico en Thibault. Om 9 uur hadden we de bus en na een mooie bustocht door het binnenland van Andalucía en de kust met haar mooie witte dorpjes kwamen we om 12 uur in Nerja aan. Na wat door het stadje gelopen en het Balcon de Europa bezocht te hebben, een uitstekende rotswand die 23 meter boven zeeniveau ligt met een spetterend uitzicht over Nerja, de Middellandse Zee en het prachtige bergengebied achter de stad, zijn we naar het strand gegaan waar we de hele middag hebben doorgebracht. Het waaide best flink, maar de temperatuur was aangenaam een heerlijk dagje strand dus. Om 7 uur hadden we de bus terug en om 9 uur waren we weer in Granada. Samen met Giorgia en Nico hebben we snel wat boodschappen gedaan en bij mij thuis hebben we lekker wraps gegeten, want honger hadden we wel na een dagje strand.

Vandaag was het Domingo de Ramos oftewel Paaszondag, wat de eerste dag van de Semana Santa betekende. ’s Middags ben ik met Giorgia eerst een ijsje gaan eten op een pleintje gelegen vlakbij ons huis, dit geweldige idee was van Giorgia waarna we drie processies hebben gezien. La Borriquilla, de intocht van Jezus Christus in Jeruzalem, Santa Cena, het laatste avondmaal en Sentencia, het vonnis. Het was een hele bijzondere ervaring om deze processies bij te wonen en het was vooral indrukwekkend om de grote Pasos met de muziekkapellen voorbij te zien komen. Het meest indrukwekkend vond ik het moment waarop de Paso vanuit rust omhoog gaat, want dan springen de costaleros allemaal tegelijkertijd op. Verder hebben Giorgia en ik ook nog kennis hebben gemaakt van een bijzondere traditie van de kinderen, namelijk het maken van een bol van het kaarsvet wat ze opvangen van de kaarsen die gedragen worden in de processies. Het minst leuke aan de processies is dat mijn straat een van de hoofdstraten is waardoor het ’s middags en ’s avonds een uitdaging is om mijn complex in en uit te komen, maar dat heb ik er wel voor over.

Zo dat was ‘m weer… wat een verhaal is het geworden, sorry, maar ik had genoeg interessants te vertellen. Voor nu is tijd om te gaan slapen en me mentaal voor te bereiden op alle processies die nog gaan komen!

¡Buenas noches y feliz Semana Santa!

Sanne