Semana 6

19 maart 2017 - Granada, Spanje

Holaaaa,

Ik val maar meteen met de deur in huis: donderdagavond 15 juni ben ik weer in Nederland (houd ramen en deuren gesloten en blijf binnen!). Zojuist heb ik mijn terugvlucht geboekt en daaraan kan ik toevoegen dat mama op mijn verjaardag hier ’s avonds in Granada aankomt (is ze er naar 2 jaar weer een keertje op mijn verjaardag J) en samen met mij naar huis gaat de donderdag, jeej. En nu weer over op de orde van de dag, mijn zesde week hier:

Maandag begon de week weer met het vak Kunst en Lingüística waarna ik naar huis ben gegaan en erachter kwam dat mijn brood er niet meer was… wat nogal bijzonder is naar mijn mening of hij moet pootjes hebben gekregen, maar dat betwijfel ik. Tot op de dag van vandaag is er nog steeds het mysterie van het verdwenen brood L. Die middag stond verder in het teken van werken aan het vak KLS waar ik gelukkig wel mee ben opgeschoten en daarnaast heb ik nog met Joost en Kim gevideobeld J. Zoals elke maandagavond stond er weer een etentje met mijn huisgenootjes op de planning en dit keer waren we met z’n vijven! Claudia, mijn Italiaanse huisgenootje, had gnocchi gemaakt en dat was echt heerlijk. Verder hebben we gezellig met zijn allen gekletst en het spelletje Wie ben ik? gespeeld wat voor wat hilarische momenten heeft gezorgd, haha!

De volgende morgen had ik om half 11 een afspraak bij het bureau voor vreemdelingen/buitenlanders. Zo lekker weer dat het van het weekend was geweest, zulk pleuris weer was het nu. Het was donker, koud en heel veel regen, heel veel, net Nederland. Aangekomen bij het bureau kon ik vrij snel terecht, alleen het duurde allemaal wat lang, beetje op zijn Spaans. Op zijn gemakje alle gegevens invoeren ondertussen nog wat kletsen met de buurvrouw, zo gaat dat hier. Na de afspraak maar meteen boodschappen gedaan en vervolgens naar huis waar ik weer gewerkt heb aan KLS totdat ik om kwart over 6 snel ervan door moest, want om half 7 begon de taalcursus. We zijn nu met een moeilijk onderdeel van de grammatica bezig, maar we hebben een fijne leergang en een duidelijke uitleg van de docent, Sole, waardoor het uiteindelijk wel te doen is. Verder is tussendoor ook tijd om op andere dingen in te gaan, dus er is wel wat afwisseling en voor ik wist zat de les er weer op. Toen ben ik snel naar huis gegaan, want die avond had ik afgesproken om met Giorgia, Nico en Thibault tapas te gaan eten en dat was weer een geslaagde avond.

Woensdag had ik weer Kunst en Lingüística en ’s middags was het ook weer tijd om te studeren. Dat valt mij persoonlijk best wel tegen, ik ben echt veel meer tijd kwijt aan studeren dan ik hoopte waardoor ik doordeweeks weinig vrije tijd heb, dus ik moet het van mijn weekenden hebben, maar goed niks aan te doen. Gelukkig had ik vandaag wel een leuke afleiding tijdens het studeren, want Joost was die avond met zijn band op de radio en via Internet kon ik dit gewoon volgen, echt super leuk! ’s Avonds stond een weer een avondje tapas eten op de planning en dit keer met Isabel. In de bar waar we waren was heel aardig personeel waarmee we wat hebben kunnen kletsen en ze hadden ons twee super lekkere gerechtjes aangeraden die zeker de moeite waard waren!

Ook de donderdag moest ik weer op tijd op, want vandaag had ik een les Cultuur. Verder moest ik wat huiswerk maken voor Lingüística en de taalcursus en verder weet ik eerlijk gezegd niet zo goed wat ik gedaan heb, zal wel iets voor school zijn geweest, maar wat geen idee, verder ook niet belangrijk. ’s Avonds had ik weer taalcursus waarbij we ook een stukje hebben gezien van de opening van een expositie waarbij er ook heel mooi gitaar werd gespeeld. Na de les snel naar huis, want ik ging met Jonta en Maxime, mijn huisgenootjes skypen. Het was echt weer leuk om ze gesproken te hebben en het was net of ik bij ze zat in de onze woonkamer in Tilburg (ookal heeft onze woonkamer een mini makeover ondergaan).

Ondertussen had ik afgesproken met Javier om die avond te gaan stappen en met hem ben ik uiteindelijk op een botellón terecht gekomen, dat is een soort huisfeestindrinkmomentachtig iets, wat hier in Spanje best veel voorkomt (vroeger was dit vaak op straat, maar dat mag ondertussen niet meer). Hier heb ik nog een jongen uit Nederland en Chili ontmoet en vele anderen en met een groepje zijn we vervolgens nog naar een pub geweest, waar heerlijke Spaanse muziek gedraaid werd en waar ik heerlijk heb kunnen dansen!

De volgende dag ben ik rustig opgestart, want ik moest even bijkomen van de avond ervoor (ik word oud…). Verder heb ik die dag een serie gekeken, wat aan school gewerkt en besloot ik om nog even een frisse neus te halen, want ik dacht dan ben ik er nog even uit. Ik heb wat gewandeld door de stad en er was genoeg leven op straat, verder ben ik nog langs Carrol del Carbón gelopen wat oorspronkelijk een graanbeurs was en waarschijnlijk ook een soort marktplaats voor steenkool. Vooral de toegangspoort zag er erg mooi uit. ’s Avonds had ik Giorgia uitgenodigd om te komen eten en samen hebben we daarna nog een film gekeken.

Zaterdag stond er een leuk tripje op de planning met Isabel, namelijk de kloofwandeling Los Cahorros vlakbij Monachil, een plaatsje bij de Sierra Nevada. Met de bus vanuit Granada ben je met een halfuurtje in Monachil. Hier hebben we het toeristenbureau opgezocht en daar hebben we een kaart met de wandelroute gekregen. Het was een leuke en avontuurlijke route langs de rivier, over hangbruggen, langs kloven en door grotten, klink wel interessant zo he, haha om uiteindelijk op een grote weide uit te komen waar we heerlijk in het zonnetje gelucht hebben. Na de pauze hebben we onze route voorgezet waarbij we wat meer de bergen in gingen, maar toen we bij een top aankwamen, bleek dat de route afgesloten was en dat betekende dat we terug moesten, dat was minder leuk. Een stukje terug hadden we een pad gezien dat naar beneden ging, dus we dachten laten we die maar nemen. Toen we die kant op liepen kwamen we twee Spaanse dames tegen, nouja drie. Een oudere mevrouw (oma), met haar dochter die op haar beurt haar dochter in een draagbuidel bij zich droeg. Zij moesten ook naar beneden, maar nu bleek deze weg niet de meest toegankelijke route te zijn, dus deze dames hadden geluk dat ze ons tegen waren gekomen, want ik wil niet weten hoe ze zonder onze hulp naar beneden zouden zijn gekomen. We zijn gelukkig allemaal heel beneden aangekomen, vanaf waar Isabel en ik via een andere route terug probeerden te komen, maar ook deze bleek geblokkeerd te zijn. Wat ik vooral gekkig vind is dat ze dit ons bij het toeristenbureau niet konden vertellen, maar goed, uiteindelijk via ongeveer dezelfde route als op de heenweg terug gewandeld naar het dorpje en daar in het zonnetje genoten van een tinto de verano. Om 7 uur hadden we de bus terug naar Granada en rond 8 uur kon ik dan op mijn bedje ploffen.

Vandaag was het verder niet echt een bijzondere dag. Ik heb weer verder gewerkt aan school, motivatie gezocht en weer verder gewerkt aan school en daarnaast heb ik nog even met thuis geskypt en uiteindelijk met mama mijn terugvlucht geboekt!

Zo dat was het weer voor deze week, ik ga nu snel naar bedje toe, want ik ben behoorlijk moe en morgen is het weer vroeg dag!

Besitos desde Granada,

Sanne