Semana 7

27 maart 2017 - Granada, Spanje

Hola allemaal,

Zo dat was me mijn weekje wel zeggen… van alles gezien en gedaan en bovendien had ik dit weekend bezoek uit Nederland: Sanne! :)

Maandag begon de week zoals gewoonlijk met kunst en Lingüística, maar gewoon was het niet helemaal, want de docente van kunst had een slechte dag denk ik, want ze ging als een malle door de stof heen en toen ze midden in de les iemand zag lachen of praten of weet ik veel wat werd ze boos en besloot ze de les maar te stoppen. Tja dat kan natuurlijk ook... Het wekelijkse huisetentje was daarentegen wel een succes ook al waren we maar met z'n drieën (de Italianen zijn nogal sjaak afhaak). Er stonden namelijk pannenkoeken op het menu met kaas en stroop haha. Heerlijk genoten van dit Nederlandse maal en het was even net alsof ik thuis was!

Dinsdagochtend stond er weer een lesje cultuur op de planning en overdag heb ik aan school gewerkt, met Ymke bijgekletst en aangezien ik in de Hollandse sferen was sinds gisteren heb ik voor het eerst in mijn leven gehaktballetjes gemaakt (en ze smaakte ook nog!). 's Middags had ik nog taalcursus en daarna ben ik met Javier tapas gaan eten waarbij ik weer een leuk tentje ontdekt hebt!

Woensdag begon de dag weer met kunst en Lingüística. Gelukkig was mevrouw vandaag wat bedaard en heeft ze zelfs de les afgemaakt! 's Avonds stond er weer een leuke activiteit op de planning, namelijk een flamenco workshop/ voorstelling. De workshop werd gegeven door een danseres, een zanger en een gitarist, allemaal uit Granada. Het was niet helemaal een workshop, omdat het er niet om ging dat we zelf de flamenco gingen leren, maar ze hebben 6 verschillende palos (stijlen) uitgelegd en na elke uitleg volgde een korte demonstratie van die stijl. Daarnaast hebben de zanger en gitarist ook nog een stukje solo voorgedragen en tot slot konden we vragen stellen. Het was echt super gaaf om dit gezien te hebben, het was prachtig! Giorgia had mij uitgenodigd om daarna samen met haar en haar Spaanse klasgenoten een wandeling te maken en daarna zijn we tapas gaan eten. Haar klasgenoten waren superaardig alleen soms wat moeilijk te volgen door hun accent en snelle tempo, maar blij om ook eens met echte Spanjaarden om te gaan.

Donderdag was verder niet echt een bijzondere dag. Ik ben naar de lessen geweest en thuis verder aan school gewerkt. Verder moest ik verplicht thuisblijven van mezelf aangezien Sanne vrijdag zou komen en ik afgelopen dagen ook niet aan rust was toegekomen.

Vrijdagochtend stond in het teken van sporten, wasjes draaien, boodschappen doen en wat dingetjes voor school. Hierna ben ik naar het busstation gegaan om Sanne op te halen. Het weer was niet geweldig vandaag, vooral erg koud en bewolkt maar het was beter dan de voorspelde regen. We hebben samen eerst churros gegeten en hierna zin we door de stad gelopen en heb ik haar al het een en ander laten zien. s Avonds zijn we tapas gaan eten en daarna op stap. Ik wilde met Sanne naar een club vanaf waar je ook een mooi uitzicht had op t Alhambra, het uitzicht was zeker de moeite waard maar verder was er nog niks te doen. Beetje jammer... maar toen zijn we maar naar een andere plek toe gegaan en daar waren gelukkig wel mensen en leuke muziek. Hier hebben we twee Spaanse jongens leren kennen omdat ik uit volle borst een van mijn favoriete Spaanse liedjes aan het meezingen was. We hebben veel met ze gelachen en ik vond vooral de communicatie hilarisch want Sanne kan geen Spaans en maar een van de twee jongens sprak wat Engels. Tis denk ik een beetje zo'n momentje van daar had je bij moeten zijn maar goed.

Toen we de volgende dag wakker werden was er een leuke verrassing namelijk blauw lucht en zon! Verder was het vandaag Noche en blanco, een soort cultuurdag en nacht waarbij er van alles te doen was in de stad veelal ook gratis. Overdag hebben we na een koffie gedronken te hebben in een park een museum bezocht: het vakantiehuis van Lorca, een getalenteerde Spaanse dichter en toneelschrijver die veel voor de Spaanse literatuur heeft betekent, maar vermoord is aan het begin van de Spaanse burgeroorlog. Het was interessant om zo een kijkje in zijn leven te kunnen nemen. Hierna zijn we naar Carmen de los Mártires geweest waar we lekker door het park hebben gelopen en hebben genoten van het mooie uitzicht. ’s Avonds hebben we de kathedraal bezocht, want die was gratis te bezichtigen en voor de kathedraal was een concert bezig dat zag er heel bijzonder uit. Na de kathedraal bezocht te hebben liepen, hoorden we in een straatje muziek en toen zijn we die kant opgelopen. De muziek kwam van een modeshow vandaan, maar wel een bijzondere want de modeshow verplaatste zich door de stad heen en toen kwamen vervolgens uit bij een soort volksdans/flamencoachtige voorstelling, wat ook weer leuk was om te zien. Er was dus genoeg te beleven op straat! Hierna zijn we naar een van mijn favoriete tapasbarretjes gelopen en daar hebben we genoten van wijn en tapas. Hierna wilde we naar een plein toe waar flamenco optredens zouden zijn, maar we waren uiteindelijk bij het podium voor de kathedraal gestrand, want daar waren dansoptreden. Sanne en ik hebben onze ogen uitgekeken, wat een geweldige dansen waren dat zeg! Mijn favoriet was een choreografie van Peter Pan, prachtig hoe en verhaal in een klassieke dans is verwerkt en het klopte allemaal, kippenvel was dat! Hierna zijn we naar huis gegaan om op te warmen want het was me een partij koud buiten zeg, niet normaal. Ik had zelfs mijn handschoenen nodig!!! Uiteindelijk zijn we niet meer op stap geweest, want ik was behoorlijk moe na deze dag!

Zondag werden we weer getrakteerd op een blauwe lucht en zon, al was het wel fris buiten en waaide het hard, maar dat mocht de pret niet drukken. We zijn eerst op zijn Spaans buitenhuis gaan ontbijten, al was het eerder lunchtijd, haha, in een tentje niet zo ver bij mij vandaan waar we lekker gegeten hebben. Vervolgens wilde ik Sanne vandaag wat meer van het Albaicín laten zien. We hebben allereerst het Palacio de Dar al-horra bezocht, een 15e eeuws paleis dat het woonhuis was van Aixa, de moeder van Boabdil, de laatste Moorse sultan in Granada, en het betekent 'Huis van de eerlijke”. Het mooiste was het verrassende uitzicht wat we bovenin het torentje hadden op het Alhambra en de stad, zeker een bezoekje waard. Om hier te komen hebben we al een behoorlijke klim moeten afleggen en kwamen onderweg een leuk pleintje met witte huisjes, een witte kerk en terrasjes tegen en het zat er vol. Vervolgens zijn we naar het uitzichtspunt San Nicolas gelopen en hebben daar heerlijk in het zonnetje (helaas wel in de wind) genoten van het uitzicht. Hierna hebben we onszelf getrakteerd op een ijsje en zijn we naar beneden gelopen om daar nog een beetje rond te lopen. Om het weekend af te sluiten wilde ik Sanne meenemen naar San Miguel Alto om daar nog eventjes van het zonnetje te genieten en de zonsondergang te gaan kijken, wat ik even was vergeten is dat de klok een uur vooruit is gezet, waardoor het veel langer licht is natuurlijk, hierdoor moesten we wat langer wachten op de zonsondergang dan ik dacht, helaas kwamen er op het einde wolken precies waar de zon onderging. Thuis hebben we samen pasta gegeten, nog wat foto’s gekeken en uiteindelijk zijn we gaan slapen, want de wekker ging vroeg, omdat Sanne om 7 uur de bus naar Malaga moest hebben.

Al met al was het weer een geslaagd weekje! De tijd vliegt hier voorbij en ik probeer de avonden en weekenden zo veel mogelijk te genieten van alles en nog wat en elke keer blijf ik weer nieuwe dingen ontdekken in deze prachtige stad. Nu is het aftellen naar mijn volgende hoogtepunt: Joost komt!!!!!! Nog maar drie nachtjes slapen, ik kan niet wachten J

Besitos desde Granada,

Sanne

P.S. Vergeet de filmpjes die ik heb toegevoegd niet te bekijken!!!